fredag 23. november 2007

Mimrestund.

Fikk her forleden tilbud fra en boklubb jeg er medlem i, filmene om Anne Shirley fra Bjørkely, filmer jeg husker fra da jeg var lita. Kjempekoselige filmer om den morsomme rødhårete jenta som foreldreløs kom til søskenparet Cutbhert, og fikk et nytt hjem i vakre Avonlea.

Så i går satt jeg og leste meg høyt gjennom filmteksten på 1.filmen, de er jo selvfølgelig ikke med norsk tale og vesla kan ikke engelsk ennå. Jeg syntes jo det ble ekstra gøy da det viste seg at vesla entusiastisk "falt" for Anne hun også, og gleder seg til å komme hjem fra skolen i dag for da skal vi se film nr.2!


Anne fra Bjørkely

Det er mye bra filmer for barn i dag men jammen er det mye tull også, slik at gamle klassikere både når det gjelder film og bøker er noe jeg gjerne vil at vesla skal få se, høre og lese.
Det er noe eget med litt høytlesning på sengekanten, pratestunder om Ronja Røverdatter, Pippi og Skomaker Andersen osv.-og så er vel jeg ganske nostalgisk av meg, og liker å mimre over barndommen min;-))
Vil gjerne gi ungene mine gode opplevelser og tradisjoner, mye av det som jeg selv har fått med meg, en del fra mannen mins familie og litt nytt som vi liker og synes er kjekt for ungene.

Bøker og filmer slår alltid godt an her, nå er jo vesla ikke fullt så liten at Emil og Lotta i Bråkmakergata fenger fullt så godt lenger, men mammaen gleder seg til å lese frk.Detektiv/Nancy Drew og se igjen Tre nøtter til Askepott:-D





4 kommentarer:

Emmeline sa...

Snakker meg om mimrestund her hos deg i dag...
Husker også disse filkemene om Anne fra Bjørkely. Det må jo være utrolig gøy å få se dem igjen!
Det er litt sånn artig med sånne barndomsminner:=)
Jeg har fire barn og ingen av dem har brydd seg om Nancy Drew--men da Nancy Drew filmen kom satte min yngste jente seg ned for å lese bøkene. Nå må det jo sies at Nancy Drew bøkene på ingen måte er noen gode høytlesningsbøker...og det kan vel knapt kalles god litteratur. Nancy Drew bøkene var jo bøker for bokslukere da jeg var barn. I dag leser jo ungene Harry Potter som boksluk istedet---og det er en MYE bedre bøker faktisk. Så ikke alt var bedre før! Jaja. Tre nøtter for Askepott derimot taper seg ikke... Koselig film og vakker musikk! Ha en fin fin helg:0)

Aina sa...

Ja, skikkelig mimredag..Sant nok at Nancy Drew ikke er god litteratur, men lett og enkel er det jo, og det teller, samt uskyldige historier tross alt. Og jeg var og ER en boksluker hehe..
Harry Potter, de hadde jeg jo glemt, vi skulle jo lese de også. Jeg har allerede lest de, men har lovd å lese de for Tuva også, det spørs om vi får ta de først(filmene har hun allerede sett, bortsett fra den siste)
Askepott skal vi se litt nærmere jul, den går vel fast på tv nå, pappaen min tok den opp på VHS så den så jeg ofte(og den Spanske flue med Øyvind Blunk, Kjersti Holmen og Guri Schanke!!)..der mimrer jeg meg ut av temaet også gett!
Takker, håper du også får en fin helg:-)

Emmeline sa...

Hehehe...thank you so much Aina...!
Å nei den engelsken er noe herk syns jeg!! Plutselig dukker det noen damer opp på bloggen og maser om at jeg ikke må skrive kun på norsk fordi de er Tilda addict eller noe i den duren--- men tviler på om jeg gidder å holde på med sånn språkstress, snakker liksom engelsk en gang i året, blir ikke språkgeni av det må jeg innrømme..
Tenkte på det etterpå; Lese høyt fra Harry Potter... Er nok en ganske tidkrevende greie. Tror hver lydbok består av omtrent 12 cder, hehehe, men lykke til. Takker for koselig hilsen på bloggen--må ønske deg en riktig god helg en gang til!!!

elin1976 sa...

Jeg har også mange av disse fimene og synes det er like hyggelig hver gang vi setter en av dem på.
Nancy bøker har jeg masse av. Sparer dem til prinsessa er stor nok å lese dem:O)